教育研究

松本 祐子 (MATSUMOTO Yuko)

所属 人文学部 国際文化学科(教職課程/言語・文化)
職位 准教授
学位 文学博士
学歴 津田塾大学文学研究科後期博士課程修了
専門分野 英語教育学
主な担当科目 英語II、英語III、英語IV、英語V、英語VI、Speech IV、SpeechV、SpeechVI
主な研究テーマ 学習者の母語を活用した効果的な英語指導
研究キーワード L1 use for L2 instruction, Teaching English through English, Peer interaction
所属学会
  • 全国英語教育学会(JASELE)
  • 大学英語教育学会(JACET)
  • 小学校英語教育学会(JES)
社会活動
(過去の実績を含む)
  • 小学校英語教育学会宮崎県理事(2017年7月~)
  • 放送大学講師
メッセージ 日本人が英語を学ぶことの意味や日本人教師が英語を教えることの意義を研究しています。
英語学習や英語教育を通じて多角的な視野を育て、国際社会における私たちの立ち位置や多文化共生の在り方を一緒に探ってみましょう。
主な著書・論文 学術
論文
  • Methods of teaching reading skills: A case study at Ferris University (2010), フェリス女学院大学紀要第45号, 255-268
  • The influence on English learning of partial and systematic L1 use in the classroom (2010), 早稲田大学政治経済学部教養諸学研究第129号, 65-87.
  • Influence on partial L1 use on English learning: A case study of reading classes (2011), JACET Proceedings of the 38th JACET Summer Seminar, 41-45
  • 部分的な母国語(L1)使用が英語学習に与える影響:中級・上級レベルの比較 (2011), フェリス女学院大学文学部紀要学院創立140周年記念号, 403-415
  • Keep your students awake: Using Prediction in a reading class (2011), The Language Teacher(The Japan Association for Language Teacher: JALT),35(3), 41-42.
  • The Effect of lexical coverage and dictionary use on L2 reading comprehension (2011:共著), The Reading Matrix: An International Online Journal, vol. 11 (3)
  • Students' L1 use in the English classroom (2012), Journal of Tsuda College, vol. 34, 247-260
  • Partial L1 use in the L2 classroom:Discussion on its positive influences and significant factors to consider (2013), Tsuda Inquiry, vol. 34, 35-55
  • Optimal L1 use to enhance L2 reading comprehension (2014), Tsuda Inquiry, vol. 35, 18-34.
  • An Edited Version of the First Eight 1,000-Word Frequency Bands of the Japanese-English Version of the Vocabulary Size Test (2016:共著), The Language Teacher,40(4), 3-7
  • アクティブ・ラーニングを活性化させるためのICT活用:英語教育の視点から (2017), Miyazaki International College Comparative Culture, vol. 21
  • 使用言語からみたペアワーク:英語と日本語の比較 (2017). 九州英語教育学会『紀要』 vol.45, 59-68.
書籍(単著)
  • 『The effects of L1 and L2 use in the L2 classroom: Cases in L2 reading comprehension with peer-interaction activities 第二言語指導における学習者母語活用の可能性』 (2017). 岡山:大学教育出版
書籍(共著)
  • 『これならできる!!小学校英語ハンドブック』(2017).「Chapter1 外国語活動 Q & A」, pp.42-58(執筆). 東京:啓林館
ページTOP